عضویت در خبرنامه همایش های صنایع غذایی

اطلاع رسانی وبسایت خبری صنایع غذایی ایران

 همایش بین المللی صنایع غذایی ایران در اولین وبسایت خبری صنایع غذایی ایران اطلاع رسانی گردید.متن فراخوان مقالات و پوستر همایش در پایگاه اینترنتی درج گردیده است.

 


 

 

 

نکاتی در زمینه اصلاح الگوی مصرف غذا

21 شهریور 1395

 به گزارش واحد پژوهش دومین همایش بین المللی صنایع غذایی ایران  کشور ما با انواع مشکلات تغذیه‏ای ناشی از کم خونی و پرخوری مواجه است. از یک طرف مشکلات ناشی از کم خونی به شکل سوءتغذیه (کوتاه قدی، کم وزنی و لاغری) در کودکان زیر 5 سال کشور و کمبود ریزمغذی‏ها به ویژه کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن، کمبود ید و گواتر، کمبود کلسیم، کمبود ویتامین‏های 2 B، Dو A در افراد جامعه وجود دارد و از سوی دیگر پرخوری و تغییرات الگوی مصرف غذا به صورت افزایش مصرف مواد قندی و چربی موجب شیوع روزافزون بیماری‏های متابولیک نظیر بیماری‏های قلب و عروق، دیابت، چاقی و انواع سرطان‏ها و افزایش فشار خون در کشور است. سوءتغذیه و کمبود ریزمغذی‏ها با عواقبی مانند اختلال در رشد و تکامل جسمی و مغزی کودکان، کاهش بهره‏هوشی، کاهش قدرت یادگیری و افت تحصیلی، کاهش مقاومت بدن در مقابل بیماری‏ها، افزایش ابتلاء به بیماری‏ها و در نهایت کاهش توانمندی‏های ذهنی و جسمی افراد جامعه همراه است و شیوع روزافزون سکته‏های قلبی و مغزی، افزایش فشار خون، دیابت و انواع سرطان‏ها که یکی از عوامل مهم و زمینه‏ساز آن تغییر در رژیم غذایی و الگوی مصرف غذا به شمار می‏رود، ضمن کاهش طول عمر افراد جامعه، هزینه‏های درمانی سنگینی را به افراد تحمیل می‏کند.

با توجه به اینکه یکی از اقدامات اساسی در زمینه اصلاح الگوی مصرف غذا، توجه به نحوه طبخ آن و رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه است بهتر است موارد ذیل مورد توجه قرار گیرد:

 

* در طبخ غذا از روغن مایع استفاده شود و در صورت امکان غذاها به جای سرخ‏شده، به صورت آب پز، بخارپز، کبابی و یا کم سرخ‏شده تهیه شود.

 

* در صورت تهیه غذا به صورت سرخ‏شده، از حداقل مقدار روغن (روغن مایع مخصوص سرخ‏کردنی) استفاده شود. استفاده از حرارت بالا هنگام طبخ ایجاد ترکیبات شیمیایی نامطلوب در روغن می‏شود. این مواد باعث کدر، بد بو، غلیظ شدن روغن و دود کردن آن می‏شود، بنابراین، روغن با شعله کم حرارت داده شود. مصرف زیاد روغن جامد ممنوع است.

 

* غذاها به شکل کم چرب تهیه شوند، به طور مثال پوست و چربی مرغ قبل از طبخ جدا شود، تمام قسمت‏های چربی قابل رؤیت گوشت قرمز قبل از طبخ گرفته شود.

 

* برای تهیه انواع خورش مثل قورمه سبزی، خورش کدو و بادمجان، سبزی، کدو، بادمجان با روغن کم و به مدت کوتاه تفت داده شود. سرخ کردن زیاد و طولانی مدت سبزی‏ها موجب از بین رفتن ویتامین‏های آن می‏شود.

 

* دقت شود که تمام قسمت‏های کباب به طور یکنواخت پخته و مغزپخت شود و مقدار چربی آن تا حد امکان کم باشد.

 

* یک پیاله ماست همیشه و روزانه سرو شود، بهتر است ماست پاستوریزه کم چربی عرضه شود.

 

* به جای انواع نوشابه‏های گازدار که به علت قند زیاد (هر بطری 300 میلی‏لیتری نوشابه در حدود 28 گرم قند دارد) موجبات چاقی را فراهم می‏کند، نوشیدنی‏های سالم‏تر مثل دوغ پاستوریزه کم نمک توصیه می‏شود. نوشابه‏های گازدار به علت داشتن مقادیر زیاد فسفات، جذب کلسیم غذا، در وعده غذایی را مختل نموده و بدین طریق موجب کمبود کلسیم و نهایتا پوکی استخوان می‏شود.

 

* با توجه به آخرین توصیه سازمان جهانی بهداشت در زمینه کاهش مصرف نمک به کمتر از 5 گرم در روز، توصیه می‏شود از حداقل مقدار نمک در طبخ غذا استفاده شود و نمک مورد استفاده، نمک یددار و تصفیه شده باشد و به شرایط صحیح نگهداری نمک یددار برای حفظ ید آن (ظرف دربسته، پوشش رنگی و غیر قابل نفوذ نسبت به نور) تأکید شود.

 

* با توجه به اینکه ویتامین‏ها و املاح مورد نیاز بدن از سبزی‏ها و میوه‏ها باید تأمین شود، به سرو سبزی و صیفی تازه مثل گوجه فرنگی، فلفل سبز دلمه‏ای، کاهو، کلم به صورت سالاد و یا در کنار غذا و سبزی و صیفی پخته (هویج، چغندر، کلم، گل کلم، کدو، لوبیا سبز، نخود فرنگی و ...) تأکید می‏شود.

 

* خوردن حداقل یک نوع میوه مناسب با فصل، بخشی از ویتامین‏های مورد نیاز بدن را تأمین می‏کند.

 

* با توجه به روند رو به گسترش بیماری‏های قلبی و عروقی، چاقی و انواع سرطان‏ها که مستقیما در ارتباط با مقدار و نوع چربی مصرفی است، از قرار دادن کره حیوانی و گیاهی در کنار غذاها مثلاً چلوکباب و یا جوجه کباب همراه با برنج خودداری شود.

 

* استفاده از سس مایونز همراه با سالاد به علت مقدار زیاد چربی آن توصیه نمی‏شود. در مقابل می‏توان از آبلیمو، سرکه و روغن زیتون برای سالاد استفاده کرد.

 

* سبزی‏ها را می‏توان در اکثر غذاها وارد نمود. به عنوان مثال سرو غذاهایی مثل باقلا پلو، کلم پلو، سبزی پلو، ماست و خیار، ماست و سبزی به منظور افزایش مصرف سبزی‏ها در برنامه غذایی روزانه افراد توصیه می‏شود.

 

* گوشت ماهی دارای پروتئین مرغوب با قابلیت هضم آسان می‏باشد و در مقابله با امراض قلبی، دیابت و افسردگی مؤثر هستند. سرو ماهی حداقل دو بار در هفته به علت نقش آن در پیشگیری و کنترل بیماری‏های قلبی و عروقی توصیه می‏شود. نحوه صحیح طبخ ماهی به شکل کم روغن و کم سرخ‏شده حائز اهمیت است و باید مورد توجه قرار گیرد، روش‏های طبخ بخارپز، آب‏پز و کباب‏پز کردن مناسب‏تر می‏باشد.

 

* میان وعده‏ها بخشی از انرژی و مواد مغذی بدن را تأمین می‏کنند. در واقع با مصرف یک میان وعده سالم، بدن مجددا انرژی گرفته و توانایی انجام کار را می‏یابد. انتخاب میان وعده در حفظ سلامت بدن نقش به سزایی دارد. آهن برای حفظ و تداوم توانایی‏های جسمی و ذهنی افراد ضروری است. از منابع غذایی غنی از آهن مانند جگر، گوشت، مرغ، زرده تخم‏مرغ، حبوبات (عدس، لوبیا، ماش و ...)، انواع مغزها (گردو، بادام، پسته) استفاده شود.

 

* مصرف انواع آجیل‏های بدون نمک، میوه‏ها و سبزی‏ها، ساندویچ نان پنیر و سبزی، نان پنیر، گردو، نان تخم مرغ خرما، شیر، خرما، کشمش و سایر خشکبار در مقادیر مناسب از جمله میان وعده‏های سالم هستند.

 

* در برنامه غذایی کودکان و نوجوانان از انواع خشکبار مثل توت خشک، برگه آلو، انجیر خشک، کشمش و ... که منابع خوبی از آهن می‏باشند، استفاده می‏شود.

 

  • لبنیات، حبوبات، کنجد و مغزها و برخی از سبزیجات مانند خانواده کلم و برخی ماهی‏ها مثل کلیکا و ساردین دارای کلسیم هستند. از تخم مرغ و ماهی که دارای ویتامین D هستند در برنامه گنجانده شود.
  • دومین همایش بین المللی صنایع غذایی ایران با محوریت  :روش های نوین فرآوری در صنایع غذایی .روش های نوین پایش کیفیت .ایمنی مواد غذایی .فرآورده های غذایی ارگانیک .ریزپوشانی(میکرو کپسولاسیون) در صنایع غذایی بهره وری مصرف انرژی در صنایع غذایی.طراحی مواد غذایی برای بیماران ، نوزادان و افراد مسن  .طراحی مواد غذایی خاص برای ماموریت های ویژه فضایی و نظامی.سایر پژوهش های نوین درعرصه علوم و صنایع غذایی.بسته بندی های نوین، ماشین آلات و تجهیزات جدید در صنایع غذایی در تهران برگزار میگردد

     برچسب: صنایع غذایی ، فرآوری ، پایش کیفیت ، مواد غذایی ، فرآورده های غذایی ، ریزپوشانی ، میکرو کپسولاسیون ، فرآیندهای غشایی ، نانو فناوری ، زیست فناوری ، بسته بندی ، تضمین کیفیت ، پسماندهای کشاورزی ، ارزش غذایی ، بهینه سازی مصرف انرژی ، نگه داری مواد غذایی ، نانو تکنولوژی ، نانوبیوتکنولوژی ، میکروبیولوژی ، بیوتکنولوژی ، پری بیوتیک ، پروبیوتیک ، افزودنی های غذایی ، بهداشت  ، کنترل کیفیت  ، الگوی مصرف  ، مصرف ، بهره وری مصرف انرژی ، سلامت غذا ،  مواد نگهدارنده ، ضایعات مواد غذایی ، آلودگی های میکروبی ، غذاهاي آماده ، آلودگي  ، مکمل ‌های غذایی ، رژیم ، مکمل های رژیمی ، فرمولاسیون ، صادرات مواد غذایی ، واردات مواد غذایی ، لجستیک مواد غذایی ، امنیت غذایی ، بهداشت محیط ، توزیع  مواد غذایی ، مصرف مواد غذایی ، تولید مواد غذایی ، ايمني مواد غذايي ، ارگانيك ، سازمان غذا و دارو ، همایش صنایع غذایی ، کنفرانس صنایع غذایی ، کنگره صنایع غذایی ، همایش بین المللی صنایع غذایی ، همایش ملی صنایع غذایی ، کنفرانس بین المللی صنایع غذایی ، کنفرانس ملی صنایع غذایی ، همایش بین المللی صنایع غذایی ایران، نخستین همایش بین المللی صنایع غذایی ایران، کنفرانس بین المللی صنایع غذایی ایران، چاپ مقالات ISI و ISC دریافت مقاله صنایع غذایی ، اکسپت مقاله صنایع غذایی ، اکسپت مقالات صنایع غذایی ، نمایه شدن مقاله صنایع غذایی ، نمایه شدن مقالات صنایع غذایی ، ارسال گوهی نامه ، دریافت گواهی پیش از موعد ، هیات علمی ، نگارش مقاله صنایع غذایی ، راهنمای نگارش مقاله صنایع غذایی ، فراخوان مقاله صنایع غذایی ، ثبت نام ، تدوین مقاله صنایع غذایی ، گواهی پذیرش مقاله صنایع غذایی ، گواه پذیرش مقالات صنایع غذایی ، اساتید ، پژوهشگران ،درباره مقاله  صنایع غذایی،نشریات معتبر ، نشریات ISIو ISC ، چاپ فوری مقاله صنایع غذایی ، راهنمای چاپ مقالات در ژورنال های معتبر

     


309
مطالب مرتبط


لطفا با تكميل فرم ، نظرات ، پيشنهادات و انتقادات خود را در مورد مطلب منتشر شده با ما در ميان بگذاريد.
پيام شما پس از تاييد توسط مدير سايت ، منتشر خواهد شد.
 

 
Captcha


 
پوستر

 

 

حمایت معنوی






تماس با دبیرخانه

021-33699094

021-36621319

 

02189786524

conf.ntpco[at]gmail.com

معرفی مجلات


مرکز همایش های بین المللی توسعه ایران